Szczegółowy opis tematów, jakie będą poruszane podczas kongresu.
Mazin Al-Khafaji
Dermatologia w medycynie chińskiej
Choroby skóry, w ich wielu formach, są jednymi z najczęstszych schorzeń, stanowiącymi prawie 25% wszystkich wizyt u lekarza. Pomimo rozległych badań i zasobów poświęconych dermatologii, wielu pacjentów pozostaje niezadowolonych z konwencjonalnych metod leczenia i poszukuje alternatywnych rozwiązań. Po czterech dekadach praktyki klinicznej jestem w pełni przekonany, że chińska medycyna ziołowa oferuje potężne i trwałe rozwiązanie dla wielu osób cierpiących na powszechne choroby skóry. Ma ona potencjał, aby przynieść niezwykłą i trwałą poprawę w przypadku uporczywych zaburzeń, takich jak trądzik, egzema, trądzik różowaty i łuszczyca. Jednak ze względu na brak specjalistycznego szkolenia i doświadczenia klinicznego, wielu praktyków medycyny chińskiej ma trudności z osiągnięciem najlepszych możliwych wyników - wyników, które są w ich zasięgu. W tej krótkiej prezentacji przedstawię podstawowe zasady dermatologii w medycynie chińskiej i zbadam jej potencjał w zakresie transformacji leczenia chorób skóry.
HAMID MONTAKAB
Od poczęcia do narodzin. Akupunktura wspierająca podczas ciąży i porodu
Wielu akupunkturzystów waha się przed nakłuwaniem pacjentek w okresie ciąży. Klasyczna medycyna chińska dała nam instrukcje, jak śledzić i wspomagać normalną ciążę, a także protokoły leczenia patologii, które mogą pojawić się w tym czasie. Ten wykład obejmuje energetykę związaną z poczęciem, 10 miesięcy księżycowych ciąży, wraz z zaleceniami dotyczącymi stylu życia, diety i akupunktury. Treść: - Co robić, a czego nie robić w czasie ciąży. Techniki akupunktury i punkty, których należy unikać - Zrozumienie energetyki związanej z ciążą - Przebieg ciąży z miesiąca na miesiąc - Trzy najważniejsze etapy - Przygotowanie do porodu - Wspomaganie porodu za pomocą akupunktury
ELŻBIETA HELAND
Pięć Duchów jako manifestacja jednego Źródła - Shen na podstawie tekstów źródłowych klasycznej medycyny chińskiej
„Niebiosa manifestują się jako 德 dé we mnie. Ziemia manifestuje się jako 氣 qì we mnie.” Ten cytat pochodzi z rozdziału 8 Ling Shu zatytułowanego „Duch jako Źródło” (本神 běn shén). 德 dé oznacza wewnętrzną, wrodzoną moc, cnotę, natomiast 氣 qì to życiodajny oddech, siła życiowa. Cytat ten stanowi kwintesencję źródła życia. W dalszej części tego tekstu wyjaśnione są pojęcia Pięciu Duchów — 神 shén, 魄 pò, 魂 hún, 意 yì, oraz 志 zhì. Przyjrzymy się etiologii tych chińskich znaków oraz ich manifestacji w życiu człowieka — temu, jak wpływają na emocje, fizjologię i patologię. Druga część wykładu będzie poświęcona praktycznemu zastosowaniu tej teorii – temu jak smaki terapeutyczne korespondują z częstotliwością Pięciu Przemian (五行 wǔ xíng) i jak przekłada się to na zioła i receptury ziołowe wpływające na emocje. Odpowiemy na pytanie, dlaczego z każdą z przemian związane są przynajmniej trzy smaki a nie jeden. Sięgniemy przy tym do fragmentów takich dzieł jak Ling Shu, Su Wen, Nan Jing, Shang Han Za Bing Lun oraz Fu Xing Jue.
HAMID MONTAKAB
8 Kanałów Cudownych oraz profile psychologiczne
Kanały cudowne wspierają rozwój Jing (Esencji) od pierwszego momentu poczęcia i koordynują różne etapy życia i transformacje zgodnie ze zdeponowanym „Ming” (Mandatem Życia). W ten sposób odgrywają kluczową rolę w psycho-duchowej ewolucji człowieka, a także w jego rozwoju fizycznym.. Treść: 1. Rola Naczyń Nadzwyczajnych w fizycznym, emocjonalnym i psychiczno-duchowym rozwoju człowieka. 2. objawy, profile psychologiczne i strategie terapeutyczne . 3. Rozwój Jing; proces starzenia się . 4. Zastosowania kliniczne 5. Studia przypadków
MIEKE FRAUSSEN
CZYTANIE Z TWARZY, TRAUMA I UZDROWIENIE
Z TWARZY, TRAUMA I UZDROWIENIE Integracja Chińskiego czytania z twarzy z podejściem zachodnio-naukowym w uzdrawianiu traumy W naszej nieustannej podróży ku zdrowiu i dobrostanowi chińskie czytanie z twarzy oferuje fascynującą perspektywę. Ta starożytna 'pseudonauka' ujawnia ukryte informacje na temat naszej osobowości, zdrowia, a nawet ścieżki życiowej. Każda twarz opowiada wyjątkową historię życia. Chińskie czytanie z twarzy polega na obserwowaniu i interpretowaniu różnych cech twarzy, takich jak kształt, kolor, tekstura oraz położenie elementów, takich jak oczy, nos, usta i brwi. Cechy te są postrzegane jako wskaźniki różnych aspektów życia człowieka, w tym zdrowia, stanu emocjonalnego, temperamentu, osobowości, talentów, słabości i doświadczeń życiowych. Łącząc pięć elementów z unikalnymi rysami naszej twarzy, możemy uzyskać głębsze zrozumienie tego, kim jesteśmy i w jakim stanie znajduje się nasze zdrowie. Czytanie z twarzy było stosowane od początków Tradycyjnej Medycyny Chińskiej jako narzędzie do trafnej diagnostyki. Jako instrument diagnostyczny, chińskie czytanie z twarzy pozwala nam identyfikować choroby oraz określać wrodzoną podatność na określone fizyczne, emocjonalne i psychiczne schorzenia. Co więcej, dokładna analiza naszej twarzy może ostrzec nas przed potencjalnymi problemami zdrowotnymi, zanim się one w pełni ujawnią. Daje to możliwość podjęcia środków zapobiegawczych i proaktywnego podejścia do własnego zdrowia. Jednak analiza twarzy wykracza poza samo zdrowie fizyczne. Jest to również potężne narzędzie do autorefleksji i rozwoju osobistego. Rozumiejąc, w jaki sposób nasze rysy twarzy odzwierciedlają nasz stan psychiczny i emocjonalny, możemy lepiej poznać siebie oraz nasze relacje z innymi. Trauma zaczyna się już w okresie prenatalnym, kształtując naszą osobowość, decyzje, a nawet cechy twarzy. Trauma nie jest definiowana jedynie przez same wydarzenia, ale przez ich długotrwały wpływ na układ nerwowy i regulację emocjonalną. W chińskim czytaniu z twarzy twarz odzwierciedla ślady traumy, emocje i mechanizmy radzenia sobie. Trauma zmienia naszą fizjologię, co staje się widoczne w strukturze twarzy, liniach mimicznych i asymetriach. Integrując zachodnie podejście z Tradycyjną Medycyną Chińską oraz chińskim czytaniem z twarzy, tworzymy potężne narzędzie diagnostyczne. Odczytując traumę poprzez twarz, uzyskujemy głębszą trafność diagnostyczną i otwieramy ścieżki do prawdziwego uzdrowienia. To podejście pozwala nam nie tylko rozpoznać traumę, ale także ją przetworzyć, przekształcić, przetransformować. Ta unikalna fuzja otwiera nowe drogi do uzdrowienia, transformacji i autentycznego życia. (Mieke jest uznawana za ekspertkę w dziedzinie chińskiego czytania z twarzy i analizy twarzy. ...)
JEFFREY HUI ZHANG
Weiqi (Qi obronne) i Wei-Qi (poziomy): Integracja Shang Han Lun i Wen Bing
Wei Qi krąży poza naczyniami krwionośnymi, podczas gdy Ying Qi przepływa w ich obrębie. Wei Qi pełni rolę pierwszej linii obrony organizmu przed zewnętrznymi patogenami, porównywalnie do układu odpornościowego, i jest ściśle związane z układem nerwowym, regulując temperaturę, pocenie się i rytmy okołodobowe. Z kolei Ying Qi odżywia ciało poprzez krew i inne substancje Yin. Treść wykładu: Głęboka analiza Wei Qi: spostrzeżenia na podstawie klasycznych tekstów i teorii meridianów Podejście w ziołolecznictwie: Ma Huang Tang i jego modyfikacje Strategie akupunktury i moksoterapii Wei Qi a współczesna odporność: zastosowania w zapobieganiu COVID-19 i leczeniu jego następstw Wei Qi a zaburzenia układu nerwowego: powiązania z chorobami psychicznymi Co wyniesiesz z wykładu? Zrozumienie Wei Qi z perspektywy klasycznej i współczesnej Praktyczne leczenie akupunkturą i medycyną ziołową w przypadku zaburzeń układu odpornościowego i nerwowego Pożyteczność integracji teorii Shang Han Lun i Wen Bing w praktyce klinicznej
GIULIA BOSCHI
Poza siedmioma qing: język emocji w klasycznej medycynie chińskiej
Tradycyjna medycyna chińska (TCM) studiowana obecnie na uniwersytetach to ustandaryzowane podejście, które kategoryzuje różne aspekty emocjonalne w ustalone klasyfikacje: siedem emocji (qī qíng七情), pięć skłonności lub dyspozycji (wǔ zhì 五志) oraz pięć dusz lub duchów (wǔ shén 五神). Każdy aspekt jest wyraźnie powiązany ze sferą funkcjonalną pojedynczego organu. W przeciwieństwie do tego, Klasyczna Medycyna Chińska (CCM), zwłaszcza opisana w Wewnętrznym Kanonie Żółtego Cesarza, zapewnia znacznie bardziej zniuansowaną i mniej sztywną perspektywę. Uznaje zarówno czynniki egzystencjalne, jak i nieświadome, rozróżnia różne wyrażenia tej samej fundamentalnej emocji - z których każda ma unikalny wpływ na ciało - i uznaje, że określone uczucie może wpływać na różne narządy. W tym kursie będziemy pracować nad odzyskaniem jasnego zrozumienia klasycznej terminologii związanej z emocjami. Pomoże nam to zagłębić się w złożoność ludzkiej duszy i lepiej zająć się egzystencjalnymi realiami tych, którzy szukają naszej pomocy.
JONG BAIK
Trzy Skarby: Wyjaśnienie Wzajemnej Zależności między Jing, Qi i Shen
Trzy Skarby: Wyjaśnienie Wzajemnej Zależności między Jing, Qi i Shen Jing 精, Qi 氣 i Shen 神 to fundamentalne pojęcia stanowiące podstawę dwóch najważniejszych filozoficznych koncepcji Tradycyjnej Medycyny Wschodnioazjatyckiej (TEAM), holizmu i podejścia opartego na jedności ciała i umysłu. Każde z nich posiada swoje unikalne cechy, jednak nie mogą one być całkowicie rozdzielone. Aby osiągnąć i utrzymać zdrowie i długowieczność, niezbędna jest ochrona i pielęgnacja Jing, Qi i Shen jako źródła życia. Znaczenie Trzech Skarbów nie może być przecenione w profilaktyce, diagnostyce, zarządzaniu oraz leczeniu chorób. Głębsze zrozumienie Jing, Qi i Shen prowadzi do dalszego rozwoju istniejących teorii TEAM oraz pogłębia nasze pojmowanie fizjologii i patologii człowieka. Prezentacja najpierw skupi się na indywidualnych cechach Jing, Qi i Shen, następnie na analizie ich wzajemnych relacji, a na koniec przyjrzymy się, jak ta zależność może zostać wykorzystana w kultywowaniu zdrowia.
JONG BAIK
Podejście multi-mikrosystemowe w pracy z bólem
Mikrosystemy to specjalne systemy akupunktury, które opierają się na stymulacji określonych punktów w konkretnych obszarach ludzkiego ciała w celu zapobiegania chorobom i ich leczenia. Mikrosystemy są łatwe w nauce, ekonomiczne, bezpieczne i praktyczne. Mają szerokie zastosowanie i są powszechnie wykorzystywane w diagnostyce, terapii, pracy z bólem oraz medycynie prewencyjnej. Ta prezentacja zostanie przedstawiona z perspektywy Tradycyjnej Medycyny Wschodnioazjatyckiej i wyjaśni, w jaki sposób podejście wielosystemowe może poszerzyć możliwości leczenia, zwiększyć skuteczność terapii oraz stworzyć bardziej indywidualny plan leczenia dla pacjenta. Następnie zostaną wprowadzone kilka szeroko stosowanych mikrosystemów oraz przedstawione bezpieczne i skuteczne metody ich wykorzystywania w pracy z bólem. Omówione mikrosystemy to Akupunktura Dłoni, Akupunktura Ucha i Akupunktura Brzucha.
BARTOSZ CHMIELNICKI
Krew i oddech, czyli skąd się wzięła akupunktura?
Skąd Chińczycy znali przebiegi meridianów, lokalizację i działanie punktów? Czy Hipokrates z Kos był akupunkturzystą? Jak i kiedy zaczęła się historia akupunktury? Czy powinniśmy czuć się niegodnymi spadkobiercami taoistycznych mędrców, którzy leczyli choroby po prostu manipulując Qi? Podobne pytania często słyszę od swoich Studentów, sam zresztą zadawałem je sobie nieskończoną ilość razy. Podczas krótkiego wykładu plenarnego opowiem Wam historię początków akupunktury, pokażę proces jej rozwoju od proto-anatomicznych obserwacji i krwioupustów po wysublimowany system, który znamy z Nei Jing. Zaproszę Was na fascynującą podróż przez stulecia do niezwykłego momentu w historii, w którym jednoczące się przyszłe cesarstwo umożliwiła niezwykłą interakcję między brutalnym światem wojskowych chirurgów a kosmologicznymi ideami wczesnych taoistów.
YAIR MAIMON / IZABELA MIĘTKA
Akupunktura w leczeniu menopauzy – perspektywa Nieba i Ziemi
Niebo - transformacja Shen, Ziemia - wspieranie Jing i kanały cudowne Menopauza to czas transformacji dla kobiety. Ta naturalna zmiana może być wspierana na wiele sposobów. W medycynie chińskiej jest ona przede wszystkim związana ze zmianami w Niebie (Shen) i na Ziemi (Jing i Chong). Z perspektywy Nieba zmiana ta obejmuje związek między Shen i Jing, reprezentując głęboką transformację i inspirację. Patologie na tym poziomie mogą objawiać się lękiem, depresją, frustracją i bezsennością. Leczenie koncentruje się na transformacji przy użyciu punktów Shen i Jing. Z ziemskiej perspektywy zmiany w Jing i Chong mogą powodować objawy takie jak suchość, uderzenia gorąca, nocne poty i spowolniony metabolizm. W przypadku leczenia antyestrogenowego nowotworów hormonododatnich mogą wystąpić dodatkowe objawy, takie jak bóle stawów i bardziej intensywne uderzenia gorąca. Liczne badania wykazały, że akupunktura jest wysoce skuteczna w leczeniu tych objawów. Podczas wykładu omówione zostaną wyniki badań oraz stosowane punkty akupunkturowe. Wykład ten podkreśli niebiańskie i ziemskie perspektywy, oferując praktyczną strategię leczenia i wybór punktów.
RICARDO TEIXEIRA
Warsztat: Techniki akupunktury – dodatkowe skuteczne narzędzia do Twojej praktyki
brak opisu
MAZIN AL-KHAFAJI
Leczenie atopowego zapalenia skóry u niemowląt
Atopowe zapalenie skóry (AZS), najczęstsza forma egzemy, osiągnęła poziom epidemii, dotykając około 30% dzieci. Stanowi to 2- do 3-krotny wzrost w ciągu ostatnich kilku dekad. AZS jest często powiązane z innymi schorzeniami ogólnoustrojowymi, w tym astmą, alergicznym nieżytem nosa i alergiami pokarmowymi, co czyni je istotnym problemem w opiece pediatrycznej. Dzięki czterdziestoletniemu doświadczeniu klinicznemu w leczeniu tego schorzenia stwierdziłem, że chińska medycyna ziołowa jest wysoce skuteczna we wszystkich grupach wiekowych. Jednak, podobnie jak w przypadku innych schorzeń dotykających niemowlęta - takich jak astma i alergie pokarmowe - najlepsze długoterminowe wyniki osiąga się, gdy leczenie rozpoczyna się wcześnie. Jest to zgodne z zasadą, że wczesna interwencja w systemy biologiczne promuje większą stabilność i trwałą poprawę. W tym wykładzie przedstawię podstawowe zasady leczenia niemowląt z atopowym zapaleniem skóry i omówię znaczenie terminowej, skutecznej interwencji.
GIULIA BOSCHI
Pięć Duchów jako manifestacja jednego Źródła - Shen na podstawie tekstów źródłowych klasycznej medycyny chińskiej
„Niebiosa manifestują się jako 德 dé we mnie. Ziemia manifestuje się jako 氣 qì we mnie.” Ten cytat pochodzi z rozdziału 8 Ling Shu zatytułowanego „Duch jako Źródło” (本神 běn shén). 德 dé oznacza wewnętrzną, wrodzoną moc, cnotę, natomiast 氣 qì to życiodajny oddech, siła życiowa. Cytat ten stanowi kwintesencję źródła życia. W dalszej części tego tekstu wyjaśnione są pojęcia Pięciu Duchów – 神 shén, 魄 pò, 魂 hún, 意 yì oraz 志 zhì. Przyjrzymy się etiologii tych chińskich znaków oraz ich manifestacji w życiu człowieka – temu, jak wpływają na emocje, fizjologię i patologię. Druga część wykładu będzie poświęcona praktycznemu zastosowaniu tej teorii – temu jak smaki terapeutyczne korespondują z częstotliwością Pięciu Przemian (五行 wǔ xíng) i jak przekłada się to na zioła i receptury ziołowe wpływające na emocje. Odpowiemy na pytanie, dlaczego z każdą z przemian związane są przynajmniej trzy smaki, a nie jeden. Sięgniemy przy tym do fragmentów takich dzieł jak Ling Shu, Su Wen, Nan Jing, Shang Han Za Bing Lun i Fu Xing Jue.